Charles Gounod
Opéra en cinq actes
Libretto van Jules Barbier en Michel Carré, naar het toneelstuk 'Faust et Marguerite' van Michel Carré (1850) en de Franse vertaling door Gérard de Nervel van 'Faust I' van Johann von Goethe (1828)
Wereldpremière 19 maart 1859, Théâtre Lyrique, Parijs
DE NEDERLANDSCHE OPERA / 1957-1958

advertentie in Het Vrije Volk, 21 november 1957
muzikale leiding | Alfred Eichmann / Arrigo Guarnieri |
regie | Jean Mercier |
decor en kostuums | Dimitri Bouchène |
choreografie 1e akte | Johan Verdoner |
choreografie 4e akte | Françoise Adret |
Faust | Ettore Babini / Claude Hector / Chris Scheffer |
Mephistofeles | Gerard Groot / Guus Hoekman / Siemen Jongsma / Ladislav Mráz / Germain Ghislain |
Valentin | Jos Burcksen / Gé Genemans |
Wagner | Jan Voogt / Henk Angenent |
Marguérite | Jeannette van Dijck / Uta Graf / Greet Koeman / Marjo Ingen Soet |
Siebel | Nel Duval / Jeannette van Dijck / Nelly Burbach / Louise de Vries / Marjo Ingen Soet / Ilse Bresser |
Marthe | Jo van de Meent |
Walpurgisnacht: | |
Courtisanes | Corps de Ballet |
Adagio | Maria Sylvaine, Chris Torenbosch |
Nubische vrouwen | Yvonne Jocelyn, Nelly van der Meer, Mabel Alter |
Cleopatra | Alexandra van Rhijn |
Trojaanse vrouw | Lidy de Nie |
Helena | Marie-Rose Bastiaens |
Phtynè | Coby Spoelstra en gehele ensemble |
koor | Koor van De Nederlandsche Opera |
koordirigent | Henk van Wielink |
ballet | Ballet van De Nederlandsche Opera |
voorstellingen | 14 november 1957 - Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen, Den Haag |
19 november; 1, 17, 22 december - Stadsschouwburg, Amsterdam | |
25 november - De Rotterdamse Schouwburg | |
9 december - Stadsschouwburg, Utrecht | |
9 januari 1958 - Casino, Den Bosch | |
31 januari; 23 februari; 3 juni; 28 augustus - Stadsschouwburg, Amsterdam | |
1 maart - Twentse Schouwburg, Enschede | |
23 april - Cultureel Centrum Sittard (ter gelegenheid van de opening van) | |
28 april - De Rotterdamse Schouwburg | |
reprise uit het seizoen 1955/56 + 1956/57 | |
Opera Faust bleek weer onverwoestbaar: | |
recensie in Het Vrije Volk, 26 november 1957 |